måndag 23 januari 2012

Steg 7, Tillvänjning (interoceptiv exponering), fas 2

Ur boken "Ingen panik"

Eftersom det är den starka rädslan för vanliga fysiska symtom som är problemet, är det enda sättet att bli fri från rädslan att vänja sig vid symtomen. I praktiken kommer du nu att systematiskt gå igenom olika övningar som framkallar symtom som liknar det du upplever vid en riktig panikattack. Genom att göra övningarna ofta får du erfarenheter av att de kroppsliga reaktioner du upplever under en panikattack faktiskt är kontrollerbara och långt ifrån katastrofala.

I steg 6 provade du 20 olika övningar. Vissa gjorde dig inte orolig alls, medan andra kanske gav dig ett ordentligt ångestpåslag. Nu är det dags att gå vidare med den interoceptiva exponeringen. Principen är enkel, du ska träna på de övningar som gav en ångestnivå på 20 procent eller högre. Ditt mål är att du ska få nya erfarenheter genom att uppleva panikliknande känslor utan att vara rädd för dem. Till slut kommer dina nya erfarenheter att leda till att du förstår och faktiskt tror på att panikattacker inte är farliga.
Övningar som inte skapat ångestnivå över 20 är färdiga.

Ju oftare du tränar ju fortare går det att sänka ångestnivån och övningarna är då klara!

I förra inlägget skrev jag att jag börjat med mina två övningar, och det har gått bra hittills, men jag har många ggr kvar innan ångestnivån är nere på 20. Så det är bara till att träna! Det är så dom närmaste dagarna ser ut för mig! Jag uppdaterar varje dag hur övningarna går!

Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar