tisdag 17 januari 2012

Steg 6, Tillvänjning, fas 1, inlägg 2

Ur boken: Ingen Panik

De kroppsliga reaktioner vi vill framkalla genom de olika övningarna är bland annat att hjärtat ska slå snabbt, stickningar och domningar, värme, obehag i magen, kvävningskänslor, andnöd, bröstspänningar, obehag i halsen och overklighetskänslor. De är bland de vanligaste symtomen under en panikattack, men är inte farliga och uppfattas inte som otäcka av alla. Vissa personer söker sig till och med till situationer som framkallar olika fysiska sensationer, tex: barn brukar snurra sig yra, gå på tivoli och åka bergochdalbana, titta på skräckfilmer,mm.
Den personliga tolkningen av dessa symtom kan antingen vara spänning eller rädsla och kan uppfattas som antingen behaglig eller obehaglig.
Medan du lär dig att symtomen inte är farliga kommer din ångestkänsla att minska.

I boken följer nu 20 st olika övningar man ska göra för att se hur det påverkar en. Man ska efter en övning lägga märke till vad som händer: om man påverkas, hur påverkas man (vilka fysiska symptom), vilka tankar kommer,mm? Efter övningen ska man fylla i ett arbetsblad där man skriver ner fysiska symtom, tankar, mm.

Dessa övningar kan verka skrämmande, men i studie efter studie har det visat sig vara mycket verkningsfulla om man gör dom som de beskrivs.

Jag orkar inte skriva ner alla 20 övningar, jag väljer ut ett antal:

* Skaka huvudet från sida till sida (ej blunda) i 30 sek.

* Huvudet mellan benen i 90 sek, sen resa sig hastigt och stirra rakt fram.

* Snurra dig yr i en kontorsstol i 1 minut.

* Svindel: Stå på marken bredvid en hög byggnad och stirra uppför husets yttre vägg.

* Hyperventilera i 90 sek.

* Yttre tryck mot halsen i 90 sek. Tryck med din tumme el två fingrar på mitten av din hals. Tryck så hårt så det blir obehagligt men inte extremt obehagligt.

* Instängd i 5 min. Sätt dig på en stol i din klädkammare med huvudet lutat lite nedåt. Låt en torr handduk hänga över ditt huvud.

* Stirra på din egna spegelbild i 3 min. Se ut en liten fläck i ditt ansikte och stirra på den i 3 min utan att ta blicken ifrån pricken.

Detta var några ex på övningar jag ska göra under veckan. Jag har gjort ca 6 övningar men bara reagerat på 1. Om detta berättar jag i nästa inlägg.

Kram <3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar