lördag 4 februari 2012

Medicin

Jag fick en fråga av en läsare som undrar om jag äter några mediciner.

Jag äter en antideprissiv medicin som heter Citalopram 40 mg. Det är en serotoninhöjande medicin.

VAD ÄR CITALOPRAM ACTAVIS OCH VAD ANVÄNDS DET FÖR?

Flertalet depressioner anses bero på brist på olika signalsubstanser i hjärnan, bland annat serotonin. Citalopram ökar halten av serotonin. Detta medför att sinnesstämningen förbättras och att man känner sig mindre nedstämd.

Citalopram Actavis används för att behandla olika former av depression, panikångest och tvångssyndrom.

Källa: Fass.se

Jag har ätit medicinen sen 2006 tror jag, har inte riktigt koll på hur länge... Jag har försökt sluta med den två ggr, men fick börja igen, mådde betydligt sämre utan den! Sista gången jag slutade med den var sommaren-10, det var inte smart!  Den sommaren blev den värsta tiden i mitt liv! Jag kunde inte gå utanför dörren pga agorafobin som blev mycket värre! Jag gick vid det tillfället också in i en deprission, jag slutade äta och sova. Jag gick då till läkaren och fick börja med min Citalopramen igen plus att jag fick en kompletterande medicin för aptit och sömn. 

1. VAD MIRTAZAPIN ÄR OCH VAD DET ANVÄNDS FÖR                                               
Mirtazapin Actavis tillhör en grupp av läkemedel som kallas antidepressiva.
Mirtazapin Actavis används för att behandla depressionssjukdom.

Mycket vanliga biverkningar:
  • ökad aptit och ökad vikt
  • dåsighet eller sömnighet
  • huvudvärk
  • muntorrhet
Källa: Fass
Den medicinen används mycket för patienter som lider av ätstörningar, ökar aptiten extremt mycket!

Jag började med den medicinen och var konstant hungrig och trött. Det enda jag gjorde var att äta och sova! Jag gick upp 10 kg på ca 1 månad! Mina leder hängde inte med på den snabba viktökningen och jag fick väldigt ont i knäna. 10 kg på 1 månad blev för tungt för mina knän att bära! Jag kände ingen förbättring i psyket, det enda den hjälpte för var aptiten och sömnen. Jag bestämde mig för att sluta med den och bara äta Citalopramen.

Efter ett tag gick jag ner kilona jag hade lagt på mig och jag sov bättre, samt att aptiten kom tillbaka. Citalopramen hjälpte mig ifrån deprissionen. Sedan dess har jag inte vågat slutat med medicinen igen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar