torsdag 9 februari 2012

Ångestattack hos psykologen

Ja, idag kom den, och inte på vilket ställe som helst, naturligtvis i väntrummet hos psykologen!
Jag har ju varit orolig för psykologbesöket hela dan idag, men trodde inte att jag skulle få en ångestattack.

Det började redan i bilen dit, ångesten smög sig på, jag försökte att häva den med andra tankar, men det gick inte! Jag gick upp till väntrummet, gick på toaletten och när jag satt där så kom illamåendet, svettningarna, hjärtklappningen, mm. Jag gick ut från toaletten och in i väntrummet,men oron var kvar och jag var på väg att ringa pappa och be han vända om och hämta mig igen. Jag var redo att gå därifrån! Men jag vägrade! Jag stannade kvar! Psykologen kom och hämtade mig och vi gick in till hans rum och jag var fortfarande ångestfylld, vilket höll i sig hela timmen! När jag lyckades lugna ner mig litegrann så kom spänningshuvudvärken! Jag var helt slut när jag satt där och pratade, ju mer vi pratade om ångesten ju mer obehag kände jag! Han sa att det är helt normalt att jag är så här ångestfylld nu, eftersom vi ska gå igenom det värsta steget i terapin.

Han var stolt över mig att jag stannade kvar! Han sa att jag ska tänka på det och inte att jag fick en panikattack där. Jag kommer att vara orolig inför nästa vecka när jag ska dit igen, kommer vara orolig för att det kommer hända igen! Men jag måste försöka släppa det....och vad händer i såfall om det skulle ske igen? Jag dog ju inte! Det var obehagligt: ja, men dog jag: nä, blev det en katastrof: nä! Jag klarade av det! Ångesten försvann efter 1 timme...

Jag antar att jag ska vara stolt över mig själv, över att jag vågade kriga och inte fly!

När jag kom hem var jag helt "död", extrem huvudvärk, spagetti i benen och otroligt spänd. Lade mig i soffan och försökte vila men det gick inte, var väldigt uppe i varv!

Så jag tog ett gott råd från min vän Jenny: Bada Anna!
Så jag gjorde det! Jag har inte badat på flera år, jag är en duschmänniska.
Tände två ljus med lavendelldoft, tappade upp ett skumbad och lade mig! Det går inte att beskriva känslan av det badet! :)
Det var så skönt! Jag låg en halvtimma, och har nog inte varit så avslappnad på väldigt väldigt länge! Det var inte sista gången jag badade kan jag säga!! Det badet blev min healing idag!

Nu är det dags för sängen! Ska bli otrolig skönt att gå och lägga sig efter en sån här jobbig dag!

Kram på er, sov gott!

1 kommentar:

  1. Hej Anna!
    Jag har aldrig någonsin kommenterat en blogg förut i mitt liv, men nu vill jag verkligen göra det.
    Har suttit och läst din blogg i 2 dagar nu och den värmer mig så mycket. Du skriver så himla bra och är så otroligt bra och modig som gör denna resa. Och vill tacka dig allra varmast för att du delar med dig av den, har inte ord som kan beskriva hur mycket det betyder att få läsa dina ord. Och hur mycket jag själv lär mig av dina tankar, känslor och allt du delar med dig av. Ska följa med dig på hela din resa och hålla tummarna hårt för dig!
    Varma hälsningar
    Maria
    (Social fobi:are ;)

    SvaraRadera