lördag 17 december 2011

Meditationsövningen

Meditationsövningen jag gjorde hos psykologen sist, gick ut på att försöka fokusera på tankarna som "ploppar upp" I huvudet.

Jag skulle sitta avslappnat och andas lugnt, medan han talade med en lugn röst. Jag skulle fokusera på det ställe på kroppen där jag kände min andning som starkast. I mitt fall var det bröstet. Jag skulle fokusera på det stället, sedan pendla mellan tankar som "ploppar upp" och fokusen på bröstet. Svårt att förklara, men förstår ni vad jag menar? Det går alltså inte att styra tankar som "ploppar upp", men det går att styra var man lägger fokus någonstans. I mitt fall så tänkte jag på hur högt klockan tickade under tiden vi gjorde övningen, och dom tankarna bara "ploppade upp", men jag kunde sedan återvända till tankarna på hur jag andades med bröstet. Förstår ni? Väldigt svårt att förklara den övningen....

Jag tyckte övningen var väldigt intressant och lärorik. Jag blev väldigt avslappnad.
Detta är tydligen en meditationsform som buddistiska munkar utövar berättade Marcus (psykologen).

Kärlek <3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar