onsdag 18 juli 2012

Sommar i P1

Jag har varje år alltid vissa sommarpratare som jag verkligen vill lyssna på, och idag var en sån dag! Jag har sett framemot detta program ända sen jag hörde att han skulle sommarprata. Björn Lindeblad  lämnade ett chefsjobb som ekonom för att bli buddistisk munk i Thailand och senare också i Europa. Han levde som munk i 17 år, men 2008 lämnade han munk livet och åkte tillbaka till Sverige och träffade kärleken och idag föreläser han om sitt liv och ger kurser i meditation. Så otroligt inspirerande! 


Vilket mod! Tänk att lämna allt det materiella i vardagen och inte ha någonting och bege sig till ett kloster och leva i utan saker, leva i celibat och leva med ensamheten och ens egna tankar hela dagarna och bara meditera! Skulle jag aldrig klara! Otroligt modigt och starkt! 


Det är väldigt intressant detta med buddism överhuvudtaget, jag har alltid varit fascinerad av den religionen. Detta med meditation och mindfullness som härstammar ur buddismen är riktigt intressant. Jag kan inte mycket om religionen alls, bara det jag lärde mig i skolan, men skulle gärna vilja lära mig mer. Kanske ska läsa på lite om meditation och mindfullness....


Är ni intresserade av detta  tycker jag att ni ska lyssna på Björns sommarprogram! Det var väldigt bra och inspirerande!


Här kan ni lyssna på programmet:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2071&artikel=5128178

 Björn Lindeblad foto: Mattias Ahlm/Sveriges Radio

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar