lördag 14 juli 2012

Mitt mail

Ja igår var ju dagen då jag skulle medverka i radioprogrammet. Jag vågade inte prata i direktsändning, men jag skickade ett mail istället. Mailet lästes upp sist i sändningen och jag var ganska stolt över det faktiskt. Jag tycker att mailet var välformulerat och jag fick med det jag tyckte var viktigt. Jag lägger ut mailet här så ni kan läsa det, ifall ni inte lyssnade igår och är nyfikna på vad det handlade om. 


Ämnet var: Tankarna flyr iväg.....


Hej!

Jag är 32 år och har lidit av depressioner, panikångest och agorafobi (torgskräck) i ca 20 år, men det visste jag inte då. Jag fick min diagnos för ca 1 årsen.  Nästan hela mitt liv har jag gått med ständig oro och ångest över i stort sett allt, vilket har lett till många sjukskrivningar samt medicinering. Negativa tankar har varit min vardag!
Rädsla för ensamheten, rädslan för döden, rädsla över att bli sjuk eller andra personer i min närhet ska bli sjuka och dö, är tankar jag brottas med varje dag. Rädslan för att panikattackerna ska komma på olämpliga platser eller i "fel" sällskap, på platser där ingen trygghet finns! Till slut blev rädslan, tankarna och ångesten för mycket att bära och jag blev isolerad, och för att klara av vardagen var jag tvungen att flytta hem till mina föräldrar för att få hjälp och stöd. Jag vågade inte gå utanför dörren, jag kunde inte ens slänga soporna. Jag frågade mig själv om det är meningen att livet ska se ut så? Då är det inte värt att leva! Jag måste ha hjälp och det är nu! 

Jag gick till doktorn och bad på mina bara knän om hjälp, och denna gången inte bara sjukskrivning utan psykologhjälp! Jag kunde inte ta mig ur detta på egen hand. 

Det tog 1 månad från att jag var hos doktorn till att jag satt i psykologstolen! Det har räddat mitt liv! 
Jag började min resa mot välbefinnande med hjälp av min psykolog och kognitiv beteende-terapi (KBT), en fantastisk terapiform. Jag utförde exponeringar (övningar) för att bli av med min panikångest. Jag blev medveten om att det är hjärnans sätt att tolka de fysiska signalerna (symtomen) som sätter igång panikattackerna. Genom att utsätta sig för dom fysiska symtomen som sker vid en attack, som tex höjd puls, yrsel, mm genom olika övningar så tränar du bort din panikångest och rädslan för nästa attack blir mindre och mindre. Till slut är panikångesten borta. 

Från att ha haft panikattacker flera ggr i veckan, var det nu ca 3-4 månader sedan jag hade en. Det går att ändra sitt sätt att tänka, bara man blir medveten om sina tankar och att man får rätt hjälp och redskap så att man kan börja arbeta med dom. 
Jag har en lång väg kvar att gå innan jag är frisk, men jag är på god väg! Mitt stora mål är att jag ska kunna flytta tillbaka till mitt hem och bli trygg i mig själv och trygg med ensamheten. 

Jag bloggar om min resa och mina tankar och vill säga till lyssnarna ikväll precis som det jag säger till mina läsare! Lider ni av min diagnos så SÖK HJÄLP! SLUTA SKÄMMAS FÖR ER PSYKISKA OHÄLSA! KAN JAG MÅ BÄTTRE, KAN NI! 

11 kommentarer:

  1. Anna! Vad häftigt hela grejen; att du blivit kontaktad av radio för att berätta din historia, och mailet du skickade var väldigt inspirerande och enkelt skrivet. Alla kan ta det till sig och förstå. Du är bäst! Snart ses vi :) Stor kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Johanna! Ja,jag blev lite chockad när frågan kom faktiskt,men stolt såklart! Du är också bäst! Saknar dig massor! Äntligen ses vi snart! Kram

      Radera
  2. Väldigt bra skrivet! Otroligt bra att de uppmärksammar denna sjukdom.
    Vilket program va de? Kanske går de att lyssna på i efterhand?

    Bra skrivet ang att sluta skämmas för att man mår psykiskt dåligt!
    Det är något jag måste påminna mej själv om varje dag.
    Att jag inte är en sämre eller svagare människa för att jag är sjukskriven för ångestproblematk.

    Tack för in blogg!

    Kram / J

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!

      Tack! Det går att lyssna på nu. På Sveriges radio. Jag skickar ett mail till dig om vilket program!

      Vi är inte sämre än nån annan!

      Kram

      Radera
  3. Svar
    1. Tack så mycket! Heja dig med!

      Kram

      Radera
  4. Jättebra skrivet! Så intressant också hur din KBT har funkat för dig!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket! Min erfarenhet av kbt är enbart positivt!
      Kram

      Radera