tisdag 5 juni 2012

Hundkurs

Igår var det hundkurs! Det gick jättebra! Malte var jätteduktig! Man blir så glad och stolt :)


Vi övade inkallning och koppelträning. Jag tycker redan att Malte har blivit bättre på att gå i koppel, han drar inte alls lika mycket längre. Övning ger resultat! Det är så roligt på kursen! Vi skrattar och har jättekul allihopa! Vi är verkligen en bra grupp, härliga personer och underbara  hundar! Igår var tredje gången så nu har halva tiden redan gått :( Känns lite tråkigt och jag funderar faktiskt på att anmäla oss till fortsättningskursen som är sedan, vardagslydnad steg 2. Jag vill inte sluta på kursen! :) 


Jag insåg igår att världen är liten ändå :)


När vi var på kursen första gången så tyckte jag att jag kände igen en tjej som var där, men jag vågade inte riktigt fråga henne om hon var den person jag trodde. Jag släppte tanken, men igår efter kursen så tänkte jag att det måste vara hon så jag åkte hem och kollade på Facebook. En vän till mig hade henne på sin vänlista och på det sättet fick jag det bekräftat att det var hon. 


Denna tjejen var bästa kompis med en vän/gammal arbetskamrat till mig, och genom henne har vi träffats några gånger för ca 7-8 år sedan. 


Och nu är vi på samma hundkurs! Hur liten är världen egentligen!?


Jag skickade iväg ett mail till henne och skrev som det var, och hon svarade med att hon känt igen mig också. Vi ska byta nummer på måndag och kanske träffas och träna/promenera med våra hundar! Så roligt! Vi insåg också igår via våra mail att vi har ganska mycket gemensamt! Hon arbetar som habiliteringspedagog, jag är utbildad aktiveringspedagog, hon har en hund som är ca 8 månader, Malte är 8 månader nu, vi bor bägge två i Mölndal, mm. Så roligt!!


Jag ser verkligen framemot nästa vecka! Ska bli riktigt kul att prata om allt detta med henne! 


Hur stor är chansen att vi är på samma plats samtidigt liksom? Skumt, men spännande! Kanske är nån mening med detta? Jag kanske får en ny vän?? :) 


Kram



4 kommentarer:

  1. Hur lär man bäst sin hund att inte dra i kopplet?

    SvaraRadera
    Svar
    1. oj svårt att berätta så här, men jag tycker en väsentlig skillnad har varit att byta ut halsbandet mot sele som man knäpper över halsen och benen typ, du fattar säkert vad jag menar!? Malte drar inte alls lika mycker när han har selen på, mycket lättare att hantera honom i den.

      Sen finns det olika övningar, men det blir för komplicerat att dra dom övningarna här tyvärr. Men du kanske kan googla på det?

      Kram

      Radera
    2. Vi ar sele på Dipp, sån där man kan knäppa kopplet på 3 ställen, och fäster vi kopplet framtill om man säger så vänds hon emot oss om hon drar, men det funkar bara ibland.
      Det är en stark tös vi har, och egentligen skulle jag behöva gå kurs med henne med vi har verkligen inte råd tyvärr

      Radera
    3. Låter som en väldigt bra sele....
      Hehe, Malte är ju inte så stark direkt, han väger bara 5 kg, men det är jobbigt när dom drar ändå!

      Ja, det är inte billigt att gå kurser direkt :(

      Kram

      Radera